Sunday, July 24, 2011

Bila Berdebat Dengan Orang Yang Tidak Percaya

D: Jom pegi kedai!! 

Aku: Alah malas lah mau pegi kedai ni.

D: Palui bukan ko berjalan kaki juga pegi sana! Aku drive bah!

Aku: Iya lah.. Aku malas mau get ready... Pakai tudung apa semua tu..

D: Tidak payahlah pakai tudung! Pegi jak macam tu!

Aku: Eeee tak boleh D, dosa tu. Dosa..

D: Ceh! Dosa apanya! Orang lain pun tidak pakai tudung pun bukan dapat dosa!

Aku: Ya lah. Dosa tu bukannya ko nampak D. Itu hal dorang ngan iman dorang sendiri. Kita pun try lah elakkan dosa apa semua tu.

D: Alah. Itu semua untuk akhirat lah katakan. Tiada orang yang sudah mati yang datang balik bagitau kita pasal akhirat tu. Ada kah akhirat? Tahyul semua tu.

Aku: Astaghfirullah al adzhiim... Jadi dalam Al-Quran tu macammana? Sudah kena tulis sana segala-gala nya. 

D: Al-Quran tu semua manusia yang tulis. Ikut suka hati sendiri. 

Aku: Jadi mana manusia dapat segala ilmu-ilmu pengetahuan apa semua tu? Even saintis pun merujuk Al-Quran untuk research sekarang ni.

D: Al-Quran tu wahyu Allah. Manusia tulis berdasarkan wahyu dari Allah. 

Aku: Yup betul tu.

D: Tapi ko percaya kah apa dorang tulis tu exactly yang kena bagi Allah? 

Aku: Haish.



Oleh disebabkan aku malas mau bergaduh ngan D , bagus aku diam-diam jak. 

Kalau bukan sebab hormat dengan D yang lagi tua dari aku, sudah lama aku berdebat berhabis. Takut macam hari tu aku tegur pastu teruk pula jadinya..  Sendiri mau ingat lah kalau gitu. Huhu~ 

Sedih pulak tengok ada orang macam ni.
Sedangkan hari tu sebok cakap "Daripada tengok orang menyanyi-nyanyi ni, bagus lagi kita tengok Tilawah Al-Quran. Ada lagi manfaatnya. "

Ingatkan insaf dah. Rupa-rupanya tambah jauh terpesong dia pegi..

Aku pun taktau macammana mau tegur orang ni. 

Kalau tegur nanti kena cakap kurang ajar pulak. 

Adat kita tak menggalakkan orang muda tegur orang yang tua. 

Susah. Susah. 




1 comment:

Jard The Great said...

ahhh.. aku selalu je kena mcm tu. hahaha